SEO werkwijze van SEO-Specialist

Wil jij je de vindbaarheid en zichtbaarheid van je website in zoekmachines verbeteren? Dan kan ik je, als SEO-specialist, helpen met deze doelen. Van een resultaatgerichte strategie tot aan de uitvoering. Bekijk hieronder hoe en waarom SEO een meerwaarde voor jouw website kan zijn.

Waarom een SEO-Specialist?

In deze digitale tijd spelen websites en webshops een grote rol bij ondernemingen. De vindbaarheid en zichtbaarheid in Google is daarom essentieel voor het succes van een website. Hoe beter de doelgroep een website weet te vinden, hoe hoger de kans op een verkoop van een product of service.

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO, is daarom een belangrijk marketingkanaal voor ondernemingen. De vindbaarheid verbeteren van websites en webshops is het doel van een SEO-specialist.

Wat doet een SEO specialist?

Wat exact een SEO-specialist doet, is erg afhankelijk van de website. Zo heeft elke website een op maat gemaakte SEO-strategie nodig voor de beste online groeistrategie. Vervolgens wordt deze SEO-strategie uitgevoerd door de SEO-specialist of SEO-specialisten.

Het hoofddoel van een SEO-specialist is het krijgen van organisch verkeer naar de website. Hierbij staat het volgende centraal:

  • Strategie: Analyses en onderzoeken
  • Content: Teksten, afbeeldingen, video en tabellen
  • Autoriteit: Online verwijzingen, PR, en backlinks
  • Techniek: Indexatie, snelheid, prestaties en veiligheid 
  • Gebruiksvriendelijk: Mobile-friendly, geen uitdagingen en leeskwaliteit
Justin Heinemann, SEO-specialist in Utrecht

1. SEO Strategie

De SEO-strategie is vaak een van de eerste actiepunten die wordt uitgevoerd door de SEO-specialist. De SEO-strategie is een plan waarin de bedrijfsdoelen, interne analyses en externe analyses worden vertaald naar een strategie om te groeien in organisch verkeer.

Doelen en resultaten

De SEO-strategie bestaat vaak uit doelen die zijn vertaald naar campagnes. Hierbij staan de interne doelen centraal. Denk bijvoorbeeld aan meer verkoop van een bepaalde productgroep bij een doelgroep. Ook de interne resultaten van afgelopen periodes wordt hierin meegenomen. Bijvoorbeeld het aantal verkeer, conversies en posities van zoekteren van de huidige website.

Marktontwikkelingen en concurrentie

Na de interne analyse, speelt de externe analyse ook een krachtige rol in een SEO-strategie. Bij de externe analyse wordt er gekeken naar de marktontwikkelingen (trends, updates van Google, DESTEP) en de online concurrentie.

Het afzetten van de interne en externe analyse geeft de groeistrategie weer voor SEO. De daadwerkelijke uitvoering wordt vervolgens vertaald naar diverse campagnes.

Justin Heinemann, SEO-specialist in Utrecht

2. SEO Content

Uiteindelijk heeft een website content nodig om gevonden te worden. Content kan van alles zijn op een website. Van teksten, afbeeldingen, video tot aan podcasts. Allemaal draagt bij aan meer organische bezoekers.

Zoektermen en zoekintentie

Elke bezoeker heeft een zoekintentie en gebruikt zoektermen. Door de content te optimaliseren voor de zoekmachine én voor de bezoeker, wordt deze content beter vindbaar en zichtbaar. Dit draagt bij aan meer bezoekers op de website.

Relevant en kwalitatieve content

Door de content van een website aan te laten sluiten bij deze zoekintentie en zoektermen van de doelgroep, wordt een website vindbaar en interessant. De gebruiker ziet in de resultatenpagina van Google relevante websites. De kans is hierdoor erg groot dat de gebruiker vervolgens een website opent.

Sluit de zoekintentie en de content van de website aan? Dan is de kans groot dat de bezoeker een conversie doet.

Justin Heinemann, SEO-specialist in Utrecht

3. SEO Autoriteit

De SEO-strategie is vaak een van de eerste actiepunten die wordt uitgevoerd door de SEO-specialist. De SEO-strategie is een plan waarin de bedrijfsdoelen, interne analyses en externe analyses worden vertaald naar een strategie om te groeien in organisch verkeer.

Linkbuilding en backlinks

De SEO-strategie bestaat vaak uit doelen die zijn vertaald naar campagnes. Hierbij staan de interne doelen centraal. Denk bijvoorbeeld aan meer verkoop van een bepaalde productgroep bij een doelgroep. Ook de interne resultaten van afgelopen periodes wordt hierin meegenomen. Bijvoorbeeld het aantal verkeer, conversies en posities van zoekteren van de huidige website.

PR en naamsbekendheid

Na de interne analyse, speelt de externe analyse ook een krachtige rol in een SEO-strategie. Bij de externe analyse wordt er gekeken naar de marktontwikkelingen (trends, updates van Google, DESTEP) en de online concurrentie.

Het afzetten van de interne en externe analyse geeft de groeistrategie weer voor SEO. De daadwerkelijke uitvoering wordt vervolgens vertaald naar diverse campagnes.

Justin Heinemann, SEO-specialist in Utrecht

4. SEO Techniek

Uiteindelijk heeft een website content nodig om gevonden te worden. Content kan van alles zijn op een website. Van teksten, afbeeldingen, video tot aan podcasts. Allemaal draagt bij aan meer organische bezoekers.

Indexeren en crawlen

Elke bezoeker heeft een zoekintentie en gebruikt zoektermen. Door de content te optimaliseren voor de zoekmachine én voor de bezoeker, wordt deze content beter vindbaar en zichtbaar. Dit draagt bij aan meer bezoekers op de website.

Snelheid en veiligheid

Door de content van een website aan te laten sluiten bij deze zoekintentie en zoektermen van de doelgroep, wordt een website vindbaar en interessant. De gebruiker ziet in de resultatenpagina van Google relevante websites. De kans is hierdoor erg groot dat de gebruiker vervolgens een website opent.

Sluit de zoekintentie en de content van de website aan? Dan is de kans groot dat de bezoeker een conversie doet.

Meerwaarde van SEO

Lange en duurzame strategie

Resultaten blijven, minder afhankelijk van Google

Over Justin Heinemann

  • Ervaring als SEO Team Lead
  • Ervaring in meer dan 50+ SEO projecten
  • Kennis van diverse branches en sectoren
  • Toonaangevende SEO-resultaten behaald
Justin Heinemann, SEO-specialist in Utrecht