SEO Strategie

SEO-strategie De SEO-strategie is vaak een van de eerste actiepunten die wordt uitgevoerd door de SEO-specialist. De SEO-strategie is een plan waarin de bedrijfsdoelen, interne analyses en externe analyses worden vertaald naar een strategie om te groeien in organisch verkeer. De SEO-strategie bestaat vaak uit doelen die zijn vertaald naar campagnes. Hierbij staan de interne…

Justin Heinemann, SEO-specialist in Utrecht

SEO-strategie


De SEO-strategie is vaak een van de eerste actiepunten die wordt uitgevoerd door de SEO-specialist. De SEO-strategie is een plan waarin de bedrijfsdoelen, interne analyses en externe analyses worden vertaald naar een strategie om te groeien in organisch verkeer.

De SEO-strategie bestaat vaak uit doelen die zijn vertaald naar campagnes. Hierbij staan de interne doelen centraal. Denk bijvoorbeeld aan meer verkoop van een bepaalde productgroep bij een doelgroep. Ook de interne resultaten van afgelopen periodes wordt hierin meegenomen. Bijvoorbeeld het aantal verkeer, conversies en posities van zoekteren van de huidige website.

Na de interne analyse, speelt de externe analyse ook een krachtige rol in een SEO-strategie. Bij de externe analyse wordt er gekeken naar de marktontwikkelingen (trends, updates van Google, DESTEP) en de online concurrentie.

Het afzetten van de interne en externe analyse geeft de groeistrategie weer voor SEO. De daadwerkelijke uitvoering wordt vervolgens vertaald naar diverse campagnes.

SEO-strategie per fase

Welke campagnes uit de SEO-strategie komen, zijn erg afhankelijk van de fase waarin de website zit. Zo hebben beginnende websites een andere SEO-strategie dan websites die al jaren inzetten op SEO. De belangrijkste SEO-doelen per fase zijn in mijn ogen:

1. Starten

Beginnende websites hebben het meeste baat bij een logische website structuur waarop gebouwd kan worden.

Omdat er vaak nog geen content is, is het uitbreiden van content een prioriteit.

  • Fundament van websitestructuur maken
  • Maximaal content uitbreiden

2. Groeien

Staan de belangrijkste pagina’s online, dan wil je deze vindbaar maken tussen de concurrenten.

De autoriteit vergroten van je pagina’s en de website worden dan belangrijker om op te vallen in de rankings.

  • On-page optimalisaties
  • Autoriteit vergroten van pagina’s

3. Optimaliseren

Topposities op relevante zoektermen en groeiende conversies zijn een feit.

Om de concurrentie voor te blijven en om meer uit bestaande bezoekers te halen, kijk je naar technische optimalisaties en naar het gedrag van bezoekers.

  • Techniek optimaliseren voor SEO
  • UX/ Gebruikerservaring verbeteren

Over Justin Heinemann

  • Ervaring als SEO Team Lead
  • Ervaring in meer dan 50+ SEO projecten
  • Kennis van diverse branches en sectoren
  • Toonaangevende SEO-resultaten behaald
Justin Heinemann, SEO-specialist in Utrecht